محل تبلیغات شما

‍ ‍ چالش حاكميت با كردهاي ايران و اقوام ديگر 

به بهانه اظهارات دكترعبدالله رمضان زاده در خصوص فدراليزم و /دكترمحمدقدمي٦/٨/٩٨

١/در آستانه ي انتخابات مجلس ؛اصلاح طلبان ،موضوع چالش برانگيز نحوه ي تعامل حاكميت با قوميتها و ملل ايراني را مطرح نموده اند.از جمله آقاي رمضانزاده سه محور فدراليزم و خودمختاري فرهنگي و دمكراسي إجماعي را ارائه كرده كه دوستان ديگر هم آنرا بسط داده اند.

٢/اينجانب در كتاب "كردستان و مناطق اهل سنت ؛استحقاقها و عملكردها نشر آنا تهران  سال ٨٢"براي اولين بار بعد از انقلاب اسلامي؛ جريانات سياسي بعد و قبل از انقلاب در ميان كوردها و قوميتها و اقليتها را آناليز و الگوي خاصي ارائه نموده كه گويا مبناي مراجعه ي آكادميك محققين علوم سياسي بوده ؛چرا كه بي محابا مسائلي در اين كتاب گفته شده كه در جاي ديگر نيامده  است.

٣/حقير گفته ام ؛در صورتي كه سه مؤلفه ي همبستگي و مشاركت و سازندگي بصورت ماتريسي و در هم تنيده، براي اقوام و أقليتهاي كشور(البته كوردها خود را قوم نميدانند و ملتي منشق شده هستند)تحقق يابد؛اين همان دمكراسي و پلوراليزم عادلانه بر مبناي آمايش متعادل سرزميني است و كوردها در اين صورت مطالبه ي فدراليزم(اتونومي يا خودمختاري از نوع سرزميني يا فرهنگي)نخواهند كرد و اين مدل در واقع آلترناتيو اتونومي و استقلال طلبي است.

اما آيا بعد از انقلاب، همبستگي كوردها و اقوام با مركز در اثر عمران و سازندگي مناطشان و نيز توسعه ي مشاركت يعني ارتقاي مديريتي نخبگانشان  و توجه به آزادي فرهنگي و مذهبي عامه شان ،تحقق يافت و موجب وفاق و امنيت ملي شد؟! يا پان فارسيسم حاكم، موجب آزار حتي نخبگان كورد سني مريد اهل بيت (شافعي) و بعلاوه شيعه هم ﻫر دو گرديد(علي رغم نظر اخيردكتر جلالي زاده) ؟!همين پان فارسيسم، ممكن است تركها را هم به حاشيه رانده باشد! گرچه اينان ،خود از اين طرف هم با كوردها  اصطكاك پيدا كرده اند و در شرايطي كه تركيه به طرف اوراسيسم (گرايش به روسيه)ميرود و عراق به سوي امريكاگرايي؛كوردهاي عراق به طرف استقلال در قالب كنفدرالي و كوردهاي سوريه به طرف فدرالي بالاتر از كانتون رفته و اوجالان فعلا دنبال برادري ملتها!و دمكراسي خاورميانه اي  است.

٤/وقتي من نخبه ي كورد نتوانم كانديداي رياست جمهوري شوم و اگر شركت كنم بجاي ارتقا، منكوب گردم !!و حتي إرادتم به اهل بيت به علت كورد بودن به پشيزي خريده  نشود!(قابل توجه جلالي زاده كه كوردها را به شيعه شدن دعوت كرده!)و وقتي كه؛ در انتخابات هاي ديگر هم تاييد نشوم يا موفقيتم ابطال شود!؛كدام همبستگي و وفاق و مشاركت سياسي و پلوراليزم  به قول من و يا دمكراسي إجماعي به قول رمضانزاده يا حداقلي به فرمايش توكلي تحقق يافته و چه خودمختاري فرهنگي داريم؟!عمران و اقتصاد هم به جاي خود كه اين روزها برخي نمايندگان ساكت و سابق مجلس مناطق كورد نشين براي در قدرت ماندن خود و ايلشان ،صرفا بر پروژه هاي كم اهميت عمراني تكيه ميكنند و چشمشان را بر همه ي حقوق سياسي و اجتماعي مردم و نخبگان ميبندند!!حقيقتا اين پلوراليزم و دمكراسي و حتي آن فدراليزم اقتصادي و سياسي ادعايي محسن رضايي و قاليباف براي كوردها و نخبگانشان و ساير اقوام و عموما اهل سنت ؛فقط موجب مركز گريزي و انتظار از بيرون است!جايي كه دولت روحاني در كردستان با همه ي كبكبه ي اصلاح طلبي اش حتي امثال بنده را در كسوت كارمندي ساده هم تحمل نميكند!؛صحبت از اين آزاديها و استحقاق طلبي ها تهوّع آور است!اصلاح طلبان مستقل و اصولگرايان شايسته و نخبگان كورد در اين استان و آذربايجان غربي ،قرباني فساد اداري و باند هاي زمين خواري و پرونده سازي از سوي كساني هستند كه به نام اصولگرا و اصلاح طلب ،فقط چپاول ميكنند و نه اهل بيت ع، كه خدا ج  و پيغمبر ص را هم قبول ندارند!و از شرافت بويي نبرده اند!پس آقاي جلالي زاده صحبتِ شيعه و سني نكنيد!(مگر دكتررحيمي و خود رمضانزاده شيعه نبودند!؟)البته اين را اضاف كنم كه اجحاف بر نخبه ي سني بيشتر است اما مذهب ملاك نيست و ما كوردهاي سني و شيعه بايد متحد باشيم و آن علي يا عمري را پيروي كنيم كه ضد اين بي عدالتي هاست!

پارادوكس مناسبتهاي ملي و مذهبي در ايران و بين اقوام دكترمحمدقدمي٧/٨/٩٨(دو كلمه به مناسبت روز كوروش

‍ ‍ ‍ ‍ «ھەر نێرەکەم!!» شێعرێکی نیشتیمانی ھۆنراوەی دوکتۆر محەممەد قەدەمی

چالش حاكميت با كردهاي ايران و اقوام ديگر/به بهانه اظهارات دكترعبدالله رمضان زاده در خصوص فدراليزم/دك

كه ,ي ,هم ,يا ,كوردها ,زاده ,جلالي زاده ,و دمكراسي ,در اين ,كوردها و ,اهل بيت ,اظهارات دكترعبدالله رمضان ,بهانه اظهارات دكترعبدالله

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سراج الدین بناگر